Toinen viikko lähti käyntiin toisen ohjaajani Annen kanssa. Sain ottaa yhä enemmän vetovastuuta terveystarkastuksissa Annen ollessa läsnä. Pääsin tekemään Annen kanssa muun muassa tieto- ja viestintä tekniikan terveystarkastuksia. Loppuviikosta teinkin jo itsenäisesti terveystarkastuksia. Nämä olivat opettavia ja voimaannuttavia kokemuksia. Huomasin, miten paljon on vielä kehitettävää ja toisaalta taas olin tyytyväinen pitämiini tarkastuksiin. Kaikissa tarkastuksissa en esimerkiksi meinannut muistaa ottaa puheeksi alanopintoihin liittyviä altisteita. Olenkin kirjannut pieneen vihkoseen harjoittelun aikana itselleni tueksi asioita, joita en vielä muista automaattisesti.
Perehdyin toisella viikolla ehkäisy -asioihin sekä Hellä -hankkeeseen. Luin muun muassa äitiys- ja lastenneuvola, perhesuunnittelun runko-ohjelmaa ja tein omia muistiinpanoja. Pääsin myös osallistumaan lääkärin kierukan laitto vastaanotolle sekä hoitajien eri vastaanotoille: ehkäisyn aloituskäynnille ja ehkäisykontrolleihin. Olen päässyt antamaan muun muassa seksuaalineuvontaa. Aiheeseen on kuitenkin vielä paljon syvennyttävä.
Kolmannella viikolla otin taas yhä enemmän vastuuta, olin tuolloin ohjaajani Virpin kanssa. Kehityin terveystarkastuksissa; keskustelu oli luontevampaa eikä minun tarvinnut edetä terveystarkastuksen terveyskyselyssä "vaihe-vaiheelta", vaan tilanteen ja keskustelun edetessä luonnollisemmin. Lisäksi muistin ottaa huomioon alojen altiste -asiat viime viikkoa paremmin. Huomasin myös kolmannella viikolla terveystarkastuksien rajallisuuden ja priorisoinnin merkityksen, sillä osalla nuorista on monia terveyteen liittyviä ongelmia. Tähän mennessä harjoittelua ovat korostuneet nuorten mielenterveyden ongelmat. Pääsinkin käyttämään näissä tilanteissa eri menetelmiä, kuten BDI-21-kyselyä. Lisäksi annoin terveysneuvontaa liittyen unihygieniaan ja ohjasin/esittelin Mielenterveystalon sivustoja. Tilannekohtaisesti, terveyden edistämisen näkökulmasta sekä hoidon jatkuvuuden kannalta varasin aikoja eri opiskeluterveydenhuollon ammattilaisille, kuten esimerkiksi psykologille, lääkärille ja hoitajan IPC-käynnille.
Pääsin myös kolmannella viikolla pistämään rokotteen. Olin aikaisemmin edellisessä harjoittelussa pistänyt I.M Cohemin injektioita olkavarteen. Nämä silloin onnistuneet hyvin. Tällä kertaa rokotteen pistäminen ei onnistunut niin kuin odotin. Olin sinä päivänä ollut väsynyt, jolla oli varmasti osaa rokotustilanteessa. Asiakasta siis sattui rokotteen pisto, ja tekniikassa oli hiottavaa. Pistoharjoituksia tarvitsen siis vielä, että olisin varmempi rokottaja. Kiinnitin myös huomiota dokumentoinnin tärkeyteen hoidon jatkuvuuden sekä työn tehokkuuden näkökulmasta.
Olet kuvannut tekstissäsi mitä tehtäviä olet tehnyt tämän harjoittelusi aikana. Tuo jatkossa esille lisää reflektiota peilaten tavoitteitasi teoreettiseen tietoon ja harjoittelun arviointikriteereihin. Voit hyödyntää tätä tekstiä myöhemmin Workseedin kirjallisessa itsearvioinnissasi.
VastaaPoista